Je bent helemaal in de wolken, want je hebt net ontdekt dat je een klein wondertje verwacht. Je weet dat er vanaf nu veel gaat veranderen, dat je zult moeten rekening houden met bepaalde kwaaltjes en dat je ook je voedingspatroon zal moeten aanpakken, maar wat mag je wel en niet eten tijdens je zwangerschap? We geven je enkele tips!

Wat staat er op het menu van de zwangere vrouw
© Pixabay.com

Eet gevarieerd

Tijdens je zwangerschap mag je bijna alles nog eten. Er zijn wel een aantal dingen die je moet vermijden, maar over grote lijnen zal er niet zo heel veel veranderen. Wel is het belangrijk dat je voedzaam en gevarieerd eet. Het beste kan je eten volgens de schijf van vijf. Op die manier krijgen jij en je kindje genoeg voedingstoffen binnen. Deze schijf bestaat uit vitamines, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten. Dagelijks moet je dus elk van deze voedingstoffen binnenkrijgen. Varieer met je groenten en fruit en drink ook voldoende water.

Extra vitamines en mineralen

Het is belangrijk dat je bepaalde voedingstoffen extra inneemt, tijdens de zwangerschap. Voornamelijk foliumzuur, ijzer, calcium en vitamine D zijn belangrijk. Als je lichaam tijdens de zwangerschap een tekort heeft aan foliumzuur, dan kan het kindje een open ruggetje, een open gehemelte of een hazenlip krijgen. Dit kan je dus vermijden door extra foliumzuur in te nemen. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor de zwangere vrouw is 400 microgram. Neem dit de eerste 10 weken van je zwangerschap.

Ook vitamine D is belangrijk. Deze vitamine zorgt ervoor dat calcium uit je voeding wordt opgenomen. Gedurende de gehele zwangerschap kan je het best zo’n 10 microgram vitamine D per dag innemen. Calcium heb je voldoende nodig voor een goede botopbouw van je baby. De aanbevolen hoeveelheid is 300-450 milliliter, dat komt overeen met zo’n 3 porties melkproducten. IJzer heb je dan weer nodig om de kans op bloedarmoede te verkleinen. IJzer zit in vlees of kan je ook in pil-vorm krijgen. Vitamine C kan je helpen om ijzer beter op te nemen.

Wat staat er op het menu van zwangere vrouw
© Pixabay.com

Pas op met vitamine A

Vitamines tijdens je zwangerschap zijn gezond, maar teveel van iets is nooit goed. Vooral met vitamine A moet je oppassen, want als je lichaam teveel vitamine A binnenkrijgt, dan verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je mag dus niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen.

Vermijd rauwe producten

Hoewel er niet zoveel zal veranderen in je voedingspatroon is er toch één iets dat heel belangrijk is: vermijd rauwe producten! Deze kunnen leiden tot allerlei afwijkingen en infectieziekten bij de baby. Vermijd dus rauw vlees, rauwe vis, rauwe melkse kaas en rauwe eieren. In principe is het gewoon beter dat je alles zoveel mogelijk bakt, kookt of braadt.

Eet vis- en leverproducten met mate

Vis eten mag zeker tijdens de zwangerschap en het vetzuur dat de vis bevat is zelfs heel gezond voor jou en de baby. Toch is het niet goed om teveel vis te eten. Eet maximaal twee keer per week vette vis en varieer met vissoorten. Ook van leverproducten mag je niet teveel eten. In orgaanvlees zit veel vitamine A en dat kan een schadelijk effect hebben voor je baby. Eet dus niet meer dan een leverproduct per dag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.